Dag 2

Turister

Etter alt logikk – skulle jeg sove timevis etter den lange reisen. Men etter par timer søvn var jeg lysvåken og klar for action. Problemet var at klokken viste ikke mer enn 7 og det var bekmørkt ute. Heldigvis begynte de med frokost tidlig så jeg gikk for å teste magen min. Alt gikk bra og jeg er i kjempeform.

Etter flere timer venting, våknet også min bedre halvdel og siden vi hadde dagen fri – vi tok turen for å utforske byen. Vi er turister i dag.

La Paz på en søndag er veldig rolig by. Små gater som ikke er overfylt av folk. Rimelig rolig trafikk, krysse gater kan ikke kategoriseres som ekstrem sport. Jeg kan skryte litt her – jeg er kjent som født med “veldig god retning-sans” (dvs jeg går vill i skogen bak huset mitt) men i dag leste jeg kart som profesjonell orienterer (om det er ett ord).

Vi tuslet rundt, tok noen bilder, spiste lunsj og så på livet.

Temperaturen i La Paz: om natten er det minus grader, men om dagen er det varmt og godt – som Norsk sommer – vi hev av oss klærne og nøt varmen (etter en natt med frysing på hotellet).

På en liten gate var det en gjeng med småjenter og øvde på dans. Om jeg hadde husket noe fra de zumba-timene (sorry Anita) – hadde jeg blitt med de – jeg synes det er år gøy at ungdommer underholder seg med noe annet enn dataskjermer 🙂

Klokken 5 på ettermiddagen hadde vi briefing med guidende og vi møtt 2 andre som skal være i gruppen vår. Vi fikk vite om hele arrangementet i detaljer og jeg håper at det er gjennomgang om daglige aktiviteter hver dag – det er ingen sjanse jeg husker alt av de tidspunktene eller hva som skal pakkes for de forskjellige turene. Og vi skal nå ha dagene fylt med aktiviteter – så denne lille fri dagen var helt nydelig å ha.

Middag skulle vi spise på Hard Rock Cafe – jeg gledet meg å utvide kolleksjonen min med t-skjorte fra La Paz. Vi tok taxi til senteret hvor kafeen ligger. Tror du at det var åpen eller at jeg har nå en kjempefin HRC t-skjorte? Så heldig er jeg ikke – det var kjempefin skilt men med ordene “Comin soon” på! Snakk om jeg var skuffet. Det er nå ikke hvert år man har mulighet å stikke til Sør-Amerika.

Så vi bestemte å komme tilbake til hotellet. Teit hotell – ingen roomservice på en søndag. Vi hadde ikke noe annet valg enn å ta turen ut til en restaurant vi så på vår spasertur. Alt vel og bra – vi tok en litt brisk gange til restauranten og satt ned med smil i ansiktet – nå blir det mat. Etter vi hadde bestilt – fikk jeg noe som jeg bare kan forklare med høydesyke – hodepine av en annen verden, kvalme og slapphet. Damen i baren var så snill at hun løp over gaten til noen og hentet meg aspirin. Dessverre ble det ikke noe bedre og den nydelige carbonaraen ble liggende foran meg urørt. Og tro meg jeg var sur når vi var på vei tilbake til hotellet og etter 5 minutter med bevegelse ga hodepinen seg og når vi kom til hotellet og etter en varm bad – alt var borte! Ja jeg er glad at det gikk over – men den carbonaraen var så nydelig!!!

I kveld fikk vi en varmeovn på rommet – så ikke noe mer ligge i sengen med boblejakke 🙂
I morgen blir det aktiv dag – vi skal ta gondolen opp og så relokalisert vi oss til nytt sted.