Dag 10 – 157 km

Dag 10 – Breistølen 157km
Vi våknet med optimisme for dagens etappe. Terrenget til Breistølen lover en god tempo og kommer nok til lunsj til hytten. Merkelig nok er den hytten i parenteser i passene våre, så vi har ingen anelse hva som venter oss. Hytten er merket som selvbetjent på kartet og vi håper det er noen i hytten så at vi får stempel.
Turen ned gikk nå lett og vi kom til en kjempefin hytte nede med veien. Det var ingen DNT merke på den hytten, men T merkingen av stien sluttet. Det var skilt mot Bjorndalsbua som er vår neste destinasjon. Skjønte ingenting. Det er jo ikke mange bygninger her – bare par små hytter. Jeg er ikke beskjeden jeg – så jeg gikk inn og spurte den travle damen i skranken at hvor jeg kan finne DNT hytte då. Hun pekte på veien og oppover og sa at vi må gå lenger opp og så er det skilt til hytten.
Å gå langs vel brukt bilvei er ikke noe morsomt når det ikke er så mye veikant du kan holde seg på. Når vi kom til første hytten, så var det en gammal skilt som pekte på hytten og det sto “Skarvheim” på. Mannen gikk nærmere for å undersøke. Det var en DNT merke på veggen, hytten var selffølgelig låst og det var ingen der. Ingen navneskilt på hytten. Så ringte vi (siden vi hadde telefondekning) til DNT for å høre om vi kommer til flere hytter med låste dører. Damen i telefon var hyggelig og fortalte at i neste betjente hytte kan vi kjøpe nøkkel og så få også stemplet det vi mangler og at selfiene er godt nok – de var ikke så kresne.
Vi spiste lunsj på terrassen til hytten og hev på oss sekkene. For å unngå å gå på den bilveien så tenkte vi gå på marken nedenfor. Vi så en fin port som førte til den store fine flotte huset vi kom til først. Kjempefint – vi tasset oss ned til marken og etter å ha gått nesten fram til porten sto vi foran en gjerde. Og den gikk langt rundt. Damn – må vi hele veien tilbake? Ikke snakk om – mannen klatret over, jeg fant en skråning å klatre på med Cantona og gjennom en liten elv og busker fant vi en åpning i gjerde og kom seg innenfor. Det er kanskje ikke skam å snu men dingle langs den bilveien er ikke fristende i det hele tatt.

Når det blåser og må vente til teltet kommer opp

Vi fortsatte vår vei mot Bjordalsbua. Vi fant ut i Breistølen at i morgen skal det komme skikkelig uvær kl 18. Så vi lagde en kjempeplan. Vi skal legge oss tidlig i dag, så at vi kommer oss forbi Bjordalsbua i morgen tidlig og at vi klarer å finne en telt sted før kl 18 i morgen.
Tidlig seng i dag – god natt.
Vær glad i breie veikanter.