Dag 9 – 142 km

Dag 9 – våknet i seng. 142km
Det er ubeskrivelig deilig å våkne i en seng ren og mellom nyvasket sengetøy. Nesten motvillig kom jeg ut av den. Frokosten var enkel men smakte kjempegodt. Hjemmelaget brød, eggerøre.

Cantona var klistret til sofa 16 timer

Etter å ha gått gjennom depoet vårt, ble lagt en del ting igjen i Kyrkjestølen. Vi hadde lært mye på den uken vi har vært ute på tur. Vi trenger ikke så mye vi først pakket ned til depot. Så sekkene ble ikke så overflødig tunge når de ble hinket opp på ryggen.
Vi var jo heldig med været, det har pøst ned hele natten og når vi var klar å forlate den sjarmerende hytten, var det strålende vær.
Terrenget mot Sulebu hytten lettet seg ganske mye og vi fikk god tempo til tross til ekstra vekten i sekkene.
Vi kom til hytten og oppdaget at den var steng og vi hadde selvfølgelig ikke med nøkkel. Vi hadde nok ikke regnet med at noen av hyttene vi skal gjennom skal være ubetjente. Ut med telefon, noen selfier – dette skal gå kjempefint det.
Etter hytten var terrenget fortsatt fin og vi var godt i gang med å komme seg nærmere til neste hytte. Då kom vi til første elv som var ikke lett å komme over uten å ta av seg på beina. Vi mistet ikke motet og tasset nedover elven og fant til slutt en rimelig fin sted å krysse. Med sko på! Uten å bli våt! Dagen er herlig og vi brydde ikke så mye om den ekstra distansen vi gikk.
Så kom det en skar mellom to topper. Den var steinete og hard, men når vi var på toppen, så fant jeg ut at jeg vil tilbake der en gang og stikke opp på de begge fjellene på sidene. Det så ut til å være fin sted å slå opp telt også.

Lunsj pauser er ofte hvilepause for alle

Nedover på en kjempefin dal ble Cantona blueslegenden veldig ivrig og bjeffet. Plutselig fikk vi øye på en knall hvit reinsdyr litt nedenfor fra oss. Jeg visste ikke at det finnes hvite. Den løp lett videre og vi fortsatte vår tur.
De dalene var nydelig å gå i – stien var lett og myk, dette trenger våre litt slitne bein.
Så ble Cantona ivrig igjen – jaggu meg – han fant en hel flokk av reinsdyr – det var ganske tydelig at den hvite hadde noe med den flokken å gjøre, siden flere av små hadde hvite flekker.
Vi så flere flokker og jaggu meg – den hvite duden hadde nok vært på besøk hos andre også – i flere av flokene var det små med flekker.
Vi fant en fin sted å slå camp langs en av vannene. Jeg er sikker på at jeg vil gjerne komme tilbake her i dalene med kameraet mitt og så ta en tur opp på de 2 toppene. Men jeg håper at stien ned til Breistølen er lett, så at vi kan neste gang bare nyte turen til dalene og slippe skaret og den elven.
God natt.
Vær glad i tørre sokker og sko.