Dag 16 – 258 km

Dag 16 – Hardangervidden

Vi våknet til tørr morgen og gårsdagens isbading var nesten glemt. Vi var varme og full av energi.

Det er litt merkelig å tenke at kroppene våre er i stand til å restituere så fort, en god natts søvn og vi var klare igjen. I dag skal vi komme oss til Kjækkja og noe videre derfra. Vi er nå i Hardangervidden og forventer mye bedre sti. Med lange flater og myk underlag. Vi leste ikke noe ut av beskrivelsen fra Massiv om terrenget, bare hvilke ruter vi skal følge.

Vi campet i en fin dal med en vann og når vi kom ut av den og høyere opp, så ble være gråere igjen og vi måtte atter en gang finne fram regnklær til alle. Den nye (tusen takk fremmede duder nær Finse) pontsoen til mannen holdt han tørr.

Tror du at det er mange hengebroer på fjellet? Jup, vi kom til en ny hengebro. Jeg er sikker på at Cantona hadde skjønt at alternativ for en hengebro er å bade i isvann. Han bare løp opp på broen og kjempet sin frykt og steg etter steg kom han seg over. Selvfølgelig var det masse skryt og klapping fra vår side hele veien. Jeg kunne ikke være verre enn han, så jeg kom meg over også.

Godkjent blikk fra Cantona

Vi hadde tatt feil. Vi trodde at med en gang du kommer til Hardangervidda så blir stiene noe enklere. Det var like utfordrende terreng enn før. Vi kom til Krækkja hytten akkurat til lunsjen og jeg spurte om vi kan tørke klær og kræsje i skistallen for en time. Det fikk vi lov til og det var deilig å varme seg litt. Vi undersøkte litt på kartet og så at vi kan ta en ganske så lang etappe i dag og i morgen, bare terrenget blir noe lettere.

Vi krysset Hardanger veien etter noen kilometer fra hytten og då endret terrenget til det jeg hadde drømt om. Store flater med myk underlag. Vi ble så glad og neste kilometere fløy. Vi fant en campsted veldig enkelt og tror vi har ikke lagt så flat på den turen før. Jeg er så ivrig å komme i gang i morgen og ta en skikkelig lang etappe. Med sånn terreng kommer vi hjem onsdag istedenfor fredag noe vi var sikker det blir bare noen timer tilbake.

God natt.

Vær glad i lunsj i tørre og varme